Nuffnang

Monday 12 November 2018

BBM3410/18: KAEDAH PEMBELAJARAN SEJARAH SECARA BERKESAN

Kelas: Pendidikan Sejarah Islam
Pengajar : Ustazah Fathiyah (UPM)

NUR NAJIEHAH BINTI RAHIM
SITI NUR HIDAYAH BINTI SAPIEE

Pengajaran dan pembelajaran sejarah merupakan salah satu subjek yang sukar untuk menarik perhatian pelajar.  Walau bagaimanapun, subjek ini akan menjadi lebih menarik bagi pelajar sekiranya pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan dengan beberapa variasi teknik pengajaran. Antara teknik-teknik pengajaran sejarah yang boleh digunakan ialah teknik penceritaan, ganjaran dan dendaan, dan juga menayangkan video atau menunjukkan gambar-gambar yang berkaitan topik.

Teknik bercerita sesuai digunakan dalam pengajaran sejarah kerana pelajar dapat memberi gambaran yang lebih jelas tentang sesuatu topik yang diajarkan. Dalam teknik penceritaan ini, pengajar boleh menggunakan intonasi yang berbeza dan gaya bahasa yang indah mengikut kesesuaian cerita. Intonasi yang tinggi digunakan untuk memberi penegasan contohnya pada bahagian pengajaran dalam seuatu cerita. Intonasi yang rendah dan berubah-ubah pula sesuai untuk mempengaruhi emosi pelajar bagi cerita seperti saat-saat kejatuhan islam, kewaafatan nabi dan lain-lain. Dengan cara ini, pelajar akan lebih terkesan dan memahami topik yang diajarkan secara  keseluruhan. 

Selain itu, teknik ganjaran dan dendaan juga boleh digunakan sewaktu pengajaran subjek ini. Ganjaran diberikan kepada pelajar yang memberi perhatian dan dapat menjawab soalan yang diajukan oleh pengajar, sebaliknya dendaan pula dikenakan kepada pelajar yang tidak memberi perhatian seperti bermain talifon sewaktu pengajaran. Antara ganjaran yang boleh diberikan adalah seperti pujian, tepukan, hadiah, penambahan markah dalam ujian dan lain-lain. Bentuk dendaan pula adalah seperti, pelajar perlu menceritakan kembali apa yang mereka faham dalam topik yang diajarkan. Oleh itu, teknik ganjaran dan dendaan ini amat sesuai dan memberi kesan positif kepada pelajar agar mereka lebih memberi tumpuan kepada pembelajaran subjek sejarah ini. 

Teknik yang terakhir adalah dengan menayangkan video atau gambar-gambar yang berkaitan topik diajarkan. Video seperti tokoh-tokoh islam, cerita kehidupan orang arab pada zaman nabi, gambar peta tanah arab dan juga gambaran tentang kegemilangan islam pada zaman Sultan Muhammad Al- Fateh. Tayangan video seperti ini sebenarnya sangat memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar. Hal ini seiring dengan perkembangan abad 21 para pelajar terdedah dengan kemajuan teknologi. Oleh itu, video atau gambar menjadikan mereka lebih tertarik  terus mempelajari sejarah.

Kesimpulannya, subjek sejarah sebenarnya sudah sangat menarik untuk dipelajari apatah lagi ditambah dengan teknik-teknik di atas. Teknik-teknik tersebut dapat meninggalkan pelbagai kesan dan iktibar kepada pelajar. Oleh itu, pelajar akan lebih memahami topik yang diajarkan secara  keseluruhan, serta memberi kesan positif kepada diri pelajar agar mereka lebih memberi tumpuan kepada pembelajaran.


Semoga bermanfaat 💓


Oleh: SN Hidayah


No comments:

Post a Comment