Kelas: Pendidikan Sejarah Islam
Pengajar : Ustazah Fathiyah (UPM)
NUR NAJIEHAH BINTI RAHIM
SITI NUR HIDAYAH BINTI SAPIEE
Pengajaran
dan pembelajaran sejarah merupakan salah satu subjek yang sukar untuk menarik
perhatian pelajar. Walau bagaimanapun,
subjek ini akan menjadi lebih menarik bagi pelajar sekiranya pengajaran dan
pembelajaran dilaksanakan dengan beberapa variasi teknik pengajaran. Antara
teknik-teknik pengajaran sejarah yang boleh digunakan ialah teknik penceritaan,
ganjaran dan dendaan, dan juga menayangkan video atau menunjukkan gambar-gambar
yang berkaitan topik.
Teknik
bercerita sesuai digunakan dalam pengajaran sejarah kerana pelajar dapat
memberi gambaran yang lebih jelas tentang sesuatu topik yang diajarkan. Dalam
teknik penceritaan ini, pengajar boleh menggunakan intonasi yang berbeza dan
gaya bahasa yang indah mengikut kesesuaian cerita. Intonasi yang tinggi
digunakan untuk memberi penegasan contohnya pada bahagian pengajaran dalam
seuatu cerita. Intonasi yang rendah dan berubah-ubah pula sesuai untuk
mempengaruhi emosi pelajar bagi cerita seperti saat-saat kejatuhan islam,
kewaafatan nabi dan lain-lain. Dengan cara ini, pelajar akan lebih terkesan dan
memahami topik yang diajarkan secara
keseluruhan.
Selain
itu, teknik ganjaran dan dendaan juga boleh digunakan sewaktu pengajaran subjek
ini. Ganjaran diberikan kepada pelajar yang memberi perhatian dan dapat
menjawab soalan yang diajukan oleh pengajar, sebaliknya dendaan pula dikenakan
kepada pelajar yang tidak memberi perhatian seperti bermain talifon sewaktu
pengajaran. Antara ganjaran yang boleh diberikan adalah seperti pujian,
tepukan, hadiah, penambahan markah dalam ujian dan lain-lain. Bentuk dendaan
pula adalah seperti, pelajar perlu menceritakan kembali apa yang mereka faham
dalam topik yang diajarkan. Oleh itu, teknik ganjaran dan dendaan ini amat
sesuai dan memberi kesan positif kepada pelajar agar mereka lebih memberi
tumpuan kepada pembelajaran subjek sejarah ini.
Teknik
yang terakhir adalah dengan menayangkan video atau gambar-gambar yang berkaitan
topik diajarkan. Video seperti tokoh-tokoh islam, cerita kehidupan orang arab
pada zaman nabi, gambar peta tanah arab dan juga gambaran tentang kegemilangan
islam pada zaman Sultan Muhammad Al- Fateh. Tayangan video seperti ini
sebenarnya sangat memainkan peranan penting dalam menarik minat pelajar. Hal
ini seiring dengan perkembangan abad 21 para pelajar terdedah dengan kemajuan
teknologi. Oleh itu, video atau gambar menjadikan mereka lebih tertarik terus mempelajari sejarah.
Kesimpulannya,
subjek sejarah sebenarnya sudah sangat menarik untuk dipelajari apatah lagi
ditambah dengan teknik-teknik di atas. Teknik-teknik tersebut dapat
meninggalkan pelbagai kesan dan iktibar kepada pelajar. Oleh itu, pelajar akan
lebih memahami topik yang diajarkan secara
keseluruhan, serta memberi kesan positif kepada diri pelajar agar mereka
lebih memberi tumpuan kepada pembelajaran.
Semoga bermanfaat 💓
Oleh: SN Hidayah
No comments:
Post a Comment