Nuffnang

Sunday 11 November 2018

BBM3410/18:TIPS BERUCAP SECARA IMPROMPTU

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga Allah merahmati kalian dengan rahmat nur dan kasih sayang.

Harini aku berbesar hati untuk kongsi macam mana nak berucap dengan baik. Semoga memberi manfaat. Sangat mudah dan ringkas. 

Tips ini sangat membantu orang macam saya yang mudah sangat gugup bila berucap depan audiens lepastu pura-pura macam tak gugup. Tips ni juga membantu kawan-kawan yang selalu kalau berucap dalam majlis-majlis impromptu pun kena ada teks panjang-panjang tulis kat kertas. Lepastu bila teks hilang mulalah rasa cemas dan gelabah semacam (aku juga tu,dah berlaku sebab selalu letak tempat lain cari tempat lain).

Senang cerita,tips ini sebenarnya sangat bermanfaat untuk tuan-tuan dan puan-puan, adik, abang, kakak serta ahli jawatan kuasa kampung dalam program-program dan majlis-majlis tertentu yang memerlukan kita atau mewakili seseorang berucap secara impromptu.
Lupa nak cakap, Impromptu ialah ucapan tanpa persediaan (tiba-tiba/spontan).

Bentuk Ringkas :
1. Salam
2. Pertama  sekali syukur...
3. Seperti sedia maklum...
4. Harapan..
5. Terima kasih. 

1. Salam
Beri salam  bukan kirim salam ya (bak kata Dr. Rizal). Kalau bukan muslim, gunalah Salam sejahtera. Pokok pangkalnya setiap ucapan mesti ada pembuka. Salam ni untuk tunjuk hormat dan tanda mula nak berucap. Boleh masukkan sekali kata sapaan kepada tetamu kehormat (jika ada) dan ucapan terima kasih kepada pengacara.

2. Pertama sekali syukur…
Nyatakan kepada siapa kita bersyukur (Tentu kepada Tuhan), dan kenapa?
Contoh: Pertama  sekali syukur kehadrat illahi kerana saya/kita dapat  berkumpul hari ini/menerima anugerah ini/menyambut hari lahir …

3. Seperti sedia maklum…
(Nyatakan majlis apa… atau apa tujuan majlis)

4. Harapan saya..
Contoh: harapan untuk bertemu lagi/dapat menerima anugerah ini pada tahun hadapan/ dan lain-lain

5. Terima kasih.
Boleh juga selitkan pantun. Tapi pernah je dulu aku nak bagi pantun (rasa macam seronok kalau ada pantun) tapi lepastu separuh pantun je dapat, yang selebihnya lupa. Sudahnya kena gelak jelah, aku pun gelak sekali. Nak tutup malu je.


Ok… Dah siap!
Eh dah habis ke?

Yaa, ini je. Format yang mudah tetapi merangkumi keseluruhan perkara yang kita nak ucapkan. Tak perlu lagi gigih tulis teks pada kertas yang panjang-panjang untuk majlis-majlis impromptu macam Sambutan Hari lahir, Majis Penyampaian Hadiah, Sambutan hari raya dan juga Majlis Perpisahan.

Ilmu ni aku dapat pun daripada Dr. Rizal Rashid. Sangat membantu.

Semoga bermanfaat. In Shaa Allah. Ambil yang baik, yang tak baik tinggalkan. Maaf dan terima kasihhh.

Abaikan tulisan cakar ayam tu..

Oleh : SN Hidayah
Kredit : Dr Rizal Rashid

2 comments: