Nuffnang

Tuesday 3 May 2016

Anak Kampung

Assalamualaikum.

Beb... Beb... Beb...

 Ni ese nok koba.. ese baru jo balik dari nogori sembilan. Entahkan betul entahkan tidak bahasa nogori sembilan ni ese main sobut jO. Bukan apa saja nak praktikkan apa yang ese belajo dekat situ. Esei raso memang terbaik lagi cemerlang bono aei kampung nieh. Kuala Pilah Best Part
Unit Kokorikulum UPM telah mewajibkan untuk kami mengambil kursus Bakti Siswa. Program ini perlu untuk mengasah kemahiran insaniah mahasiswa. Ese dari kumpulan satu telah menyertai Bakti Siswa @ Kampung dan kami memilih Kampung Terachi, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Banyak aktiviti yang telah disediakan oleh pengarah program bersama Tok Ketua. Antaranya, aktivitinya ialah bermain bola sepak sawah, menghasilkan panca untuk kaum hawa. Logikkan untuk kaum hawa tidak sertai aktiviti bersawah tu. Haha.. aktiviti membuat panca sangat menarik. Panca ialah bunga telur yang dicucukkan kepada dibawahnya dimasukkan pulut kuning. Ada sesetengah tempat memanggilnya poho@bunga paha terutamanya nogori ese

Johor. Ese nak koba lagi pasal kampung ni. Mak angkat ese masak lauk sodap... thumbs up!!! Tapi ese taklah ambik gambo ikan sembilang mask lomak tang atas meja makan tu jugak. Haha... bukan ese malu tapi sogan jooo. Rata-rata penduduk kampung sangat hebat dengan masakan ikan, daging mahupun itik salai. Menariknya itik salai dijual di tepi jalan jaa!!
Kehijauan kampung Terachi!!! Cantik bebbb... Ese dah kobaaa

Dalam perjalanan mengambil pelajar dari USIM

Aktiviti memancing ikan sepat!! konyang ikan makan umpan tapi kami lagi konyang makan ikan

Aktiviti wajib.. Bola Sepak Sawah

Panca yang dihasilkan



Ese juga diberi penerangan tentang adat perpatih sekaligus mengubah pandangan ese pada orang negeri sembilan. Memang seronok. tapi tak mampu ese nak cerita semua dalam ni. Haha. Nanti anda semua mesti kena datang kampung ini. Kumpulan baksis dari UPM yang lain perlu rasai keseronokan dan menyelami adat-adat negeri yang bakal ekau poie.

Oleh: SN Hidayah
JANGAN LUPA UNTUK LIKE FACEBOOK KAMI DI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA

No comments:

Post a Comment