Nuffnang

Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Papan Cerita


NOTA  2
PAPAN CERITA

Papan cerita ialah draft yang dihasilkan sebelum melakukan sesuatu rakaman atau penulisan. Papan cerita juga boleh dianggap sebagai ‘blue print’ iaitu kayu ukur sebelum penghasilan sesuatu kerja. Contohnya penghasilan E-Majalah. Papan Cerita ini haruslah dilakar dengan menggunakan pensil sahaja.

Untuk menghasilakan E-Majalah beberapa pertimbangan perlu diambil kira iaitu:

1.      Muka Depan
Muka depan haruslah dilukis seperti majalah di pasaran. Perlu ada topik-topik yang menjadi penekanan atau ‘highlight’. Sekiranya Majalah tersebuta dalah berkaitan dengan produk, maka diskaun ataupun produk terbaharu boleh diletakkan muka depan untuk menarik perhatian pembaca. Fon perlu diberi perhatian juga terutamanya pada bahagian kepala seperti tajuk dan kaki majalah.

2.      Sidang Pengarah
Pada bahagian ini, kata-kata aluan perlu dimasukkan. Contohnya kata-kata aluan pengarah perlulah diletakkan. Kata-kata editor turut dimasukkan pada bahagian ini.

3.      Produk
Pada muka surat 1 sehingga seterusnya boleh masukkan produk atau cerita yang ingin disampaikan. Cerita atau produk yang dikeluarkan haruslah mempunyai tajuk yang menarik. Susunan  rajah/produk/cerita didalam satu muka surat boleh disusun secara teratur dengan meletakkan 3 rajah/produk/cerita dalam satu muka surat dan boleh juga menggunakan satu muka surat sepenuhnya untuk 1 rajah/produk/cerita.

4.      Iklan dan tajaan
Pada muka surat akhir perlulah diletakkan iklan-iklan terbaru ataupun iklan daripada syarikat penaja Majalah.

5.      Muka Belakang
Pada bahagian muka belakang, boleh letakkan sinopsis majalah, atau sedikit pengenalan ringkas mengenai majalah tersebut.

Oleh: SN Hidayah

No comments:

Post a Comment