Nuffnang

Wednesday 5 December 2018

BBM3410/18: Video 'ONESHOT'

NOTA 3
VIDEO 'ONESHOT'
 
Video jenis ‘ONESHOT ‘ ialah video yang dirakam secara terus tanpa menekan henti atau ‘pause’. Video tersebut juga tidak boleh diedit seperti mencantum-cantum bahagian atau beberapa rakaman video untuk  suatu cerita. 
Terdapat 3 jenis ‘ONESHOT’ yang utama iaitu:

1.     Video ‘ONESHOT ONE LAYER’
Video ini perlu dirakam secara terus. Setiap pelakon dan penyanyi perlulah mendekati kamera untuk menampakkan wajah serta reaksi wajah mereka secara dekat. Setiap pelakon perlu muncul dihadapan kamera tersebut. Fokus video hanya kepada penyanyi dan pelakon.  Penyanyi hanyalah seorang sahaja.

2.     Video ‘ONESHOT TWO LAYER’
Video ‘ONESHOT ONE LAYER’ perlu dirakam secara terus seperti video ‘ONE LAYER’ . Tetapi dalam video ini penyanyi perlu berganti-ganti. Video yang dilakukan mempunya dua situasi sahaja. Tidak boleh ada barang atau pokok yang bergoyang secara semula jadi.

3.     Video ‘ONESHOT THREE LAYER’
Video ini mempunyai banyak pergerakan. Dalam suatu video tersebut mereka perlu membahagikan kepada beberapa bahagian. Fokus diberikan kepada penyanyi di hadapan dan pelakon di bahagian tengah. Pelakon-pelakon di bahagian belakang sekali hanya sekadar nmemenuhi syarat rakaman sahaja tetapi tidak diberikan fokus. Ini menjadikan video tersebut seolah mempunyai 3 lapisan.

Oleh: SN Hidayah

No comments:

Post a Comment